Rödavita rummet

kulturell dansk dynamit genom svenska ögon!

Danskt soulsväng av hög klass

imagesDen senaste tiden har jag varit helt fast i den här skivan. Den får mig helt enkelt hela tiden på gott humör. Och det vill man väl ändå vara på, eller hur? Skivan heter Lykken er… och är den dansk-sydafrikanska sångerskan Barbara Molekos debutalbum. Skivan bryter kanske inte någon nu mark utan är snarare fast förankrad i den moderna retrosoulen, men där finns något som ändå höjer den flera snäpp över genrens mittfåra. Allra främst tänker jag på Barbara Molekos uttrycksfulla och innerliga stämma, som inte ligger långt ifrån amerikanska Macy Grays, men också på den värme och det livbejakande ljus som hela tiden strålar fram ur hennes musik, trots att den ofta rätt melankoliska tonen i låtarna. Det är möjligt att det är bottenlöst fördomsfullt, men jag inbillar mig att det senare har en hel del att göra med hennes uppväxt i Sydafrika och Moçambique. Kanske är Lykken er… ett riktigt lyckat möte mellan afrikansk värme och skandinaviskt vemod. Oavsett hur det är med sanninghalten i den hypotesen så kvarstår det faktum att resultatet är riktigt lyckat. Jag vågar till och med sticka ut hakan och påstå att det här kan vara den bästa skandinaviska retrosoulskiva som någonsin gjorts. Jag kan i alla fall inte på rak arm komma på någon bättre.

Det är väl oundvikligt att varje artist som ger sig på att göra retrosoul får stå ut med att jämföras med genrens gigant, brittiska Amy Winehouse. Den alltför tidigt bortgångna stjärnan har liksom för alltid, eller åtminstone tills vidare, satt standarden för genren. Barbara Moleko håller inte Amy Winehouses nivå, men jag får en känsla av att heller egentligen aldrig har siktat åt det hållet. Visst, en del av produktionerna på Lykken er… rör sig i samma ljudlandskap som de på den moderna Amy Winehouse-klassikern Back To Black, men jag tror nog att tidigare nämnda Macy Gray, Laryn Hill och Chaka Khan har varit betydligt större inspirationskällor för henne.

Barbara Molekos texter är ofta betraktelser över vardagliga saker och även om de ofta är välfunna och innerliga så tangerar de i bland det banala. Där finns det en del att jobba på. Jag skulle också kunna önska att man tagit ut svängarna en aning mer i produtionen. Men samtidigt ska man påminna sig om att Lykker er… trots allt är ett debutverk och förhoppningsvis har Barbara Moleko en lång karriär framför sig att ytterligare utveckla sin musik under. Lykker er…  är en mycket lovande och bra startpunkt att utgå från. Det är en skiva med varm och vibrerande organisk retrosoul med en modernt urbant sound. Här finns låtar till nästan alla tillfällen. För dansgolvet (”Gå en tur”, ”Dum for dig” och ”Misfornøjet”), för loungen (”Jeg åben” och titelspåret) och att slappna av till (”Rejser mig op” och ”Det ikke let).

För dig som är intresserad av att kolla in Barbara Molekos Lykke er… så finns den bland annat på Spotify. Här följer en musikvideon till svängiga Gå en tur.

Single Post Navigation

Lämna en kommentar